WYMIANA POLSKO-UKRAIŃSKA I LO DZIERŻONIÓW- SZKOŁA nr 18 TARNOPOL (13 – 20.06.2017)

Dnia 13.06 bieżącego roku, o godzinie 9:15 stawiliśmy się na zbiórce przy ul. Kopernika w Dzierżoniowie. Kwadrans później pojechaliśmy do Wrocławia. Stamtąd o godzinie 11:45 przewoźnik Lux-Reisen powiózł nas do Tarnopola. Podróż odbyła się zgodnie z planem, bez niepożądanych przygód, w wesołej atmosferze, przy rozwiązywaniu krzyżówek. O północy byliśmy już na granicy z Ukrainą. Odprawa trwała półtorej godziny; po kolejnych czterech godzinach dotarliśmy do Tarnopola. Nad ranem, o godz. 4:30,
zostaliśmy odebrani przez naszych gospodarzy. W domu czekali na mnie ukraińska mama z synem, którzy przyjęli mnie bardzo ciepło i serdecznie. Tego samego dnia, po 11:00, wyruszyliśmy całą grupą zwiedzić miasto, a później udaliśmy się w rejs statkiem po jeziorze. Wieczorem spotkaliśmy się w parku całą grupą, grając w gry integracyjne.
Dnia 15 czerwca został zaplanowany program w rodzinach. Spędziłem czas z Vladem i jego mamą, a później poszliśmy na spacer. Po południu wszyscy udaliśmy się zwiedzać tarnopolskie muzeum, a wieczorem wybraliśmy się do pubu na koncert kapeli Levgenly Pugachev Trio.
Dnia 16.06 (piątek) udaliśmy się na wycieczkę do Lwowa, by zwiedzić tamtejsze stare miasto. Najpierw poszliśmy na cmentarz Orląt Lwowskich, a także Cmentarz Łyczakowski, gdzie pochowani są m. in.  Maria Konopnicka i Konstanty Julian Ordon. Zwiedzaliśmy stare miasto i weszliśmy na wieżę ratusza, aby podziwiać położenie Lwowa między wzgórzami. Wieczorem wróciliśmy zmęczeni do Tarnopola.
17.06 (sobota) – wyjazd do Brzeżan i  Oleska, gdzie zwiedziliśmy pałace i zamki polskiej i ukraińskiej magnaterii. Po południu pojechaliśmy do supermarketu na małe zakupy.
18.06 (niedziela) – rano odbył się program w rodzinach, resztę wolnego czasu spędziliśmy na zakupach w tamtejszym centrum handlowym. Wśród zakupionego asortymentu nie zabrakło chałwy i tarnopolskiego specjału – fenu – pianek robionych na bazie jabłek, trochę podobnych do bez.
019.06 (poniedziałek) – rano pożegnaliśmy się z rodzicami i naszymi ukraińskimi przyjaciółmi, po czym o godzinie 9:45 wyjechaliśmy z Tarnopola do Polski.
20.06 ( wtorek) – około godziny 3 nad ranem pojawiliśmy się we Wrocławiu, a następnie rodzice przywieźli nas do Dzierżoniowa.
Wymianę tę będę wspominać miło i sympatycznie. Trafiłem na dobrą i przyjazną rodzinę. Zwiedziłem tamtejsze okolice i dużo dowiedziałem się o naszych sąsiadach. Wymianę przygotowały i przeprowadziły dla nas niezastąpione panie Jadwiga Połcik i Ewa Chylińska, którym bardzo dziękuję. :)