wiosna 2014

24.04.2014 r. (czwartek)
Pierwszego dnia wymiany przybyliśmy do Hamburga około 6:00; czekali na nas już nauczyciele oraz kilkoro uczniów ze szkoły w Buxtehude. Gdy dojechaliśmy na miejsce, wraz ze wszystkimi uczestnikami wymiany wybraliśmy się do piekarni Behnken, gdzie zjedliśmy wspólne śniadanie. W szkole zostaliśmy bardzo ciepło przywitani przez dyrektora placówki. Również szkolna orkiestra złożona z młodych muzyków przygotowała dla nas imponujący występ. Zagrali m.in. hymn Polski. Oprowadzona nas po budynku, potem udaliśmy się ze swoimi niemieckimi partnerami do domów. Gdy trochę odpoczęliśmy, po południu ponownie spotkaliśmy się z naszymi przyjaciółmi. Tym razem w restauracji "Amadeus" w Buxtehude, gdzie miło spędziliśmy czas na zgłębianiu niemieckiej kuchni i rozmowach.

Marcela Bąkowska (2d), Katarzyna Radziewicz (2c)

25.05.14 r. (piątek)

Drugi dzień naszego pobytu u sąsiadów zza zachodniej granicy zaczęliśmy od wyjazdu do zabytkowego miasta Lübeck. O 8:00 zebraliśmy się na przystanku pod szkołą Buxtehude Süd, gdzie uczęszczają nasi koledzy. Stamtąd wyruszyliśmy. Podróż do celu zajęła nam około 1,5 godziny. Gdy wysiedliśmy z autokaru, na miejscu czekał już przewodnik. Niemal od razu "udaliśmy się w podróż do przeszłości". Żeby każdy mógł zrozumieć, co mówi , opowiadał w języku angielskim. Następnie chodziliśmy charakterystycznymi dla tego miasta uliczkami. Jego centrum pełniło niegdyś funkcje fortecy. Domy znajdują się bardzo blisko siebie, a ich ściany są niczym kamienny mur nie do przebycia.

W tym miejscu trzeba także dopowiedzieć, że by znaleźć się wewnątrz kamienicy, nie było kiedyś innej możliwości, niż wejście wąskimi i niskimi korytarzami. Obecnie utworzono także większy wjazd, na wypadek gdyby straż pożarna lub pogotowie musiały interweniować. Na koniec przewodnik zabrał nas do kościoła Mariackiego. Charakteryzuje się on niezwykle wysokim sufitem, wyniesionym niemal na 40 metrów oraz wieżą liczącą 120 m. Po wspólnym zwiedzaniu większość z nas poszła na początku do bardzo znanego sklepu z wyrobami marcepanowymi. Kolejny punkt programu – Ratzeburg – miasto, którego centrum znajduje się na wyspie o tej samej nazwie. Tam też otrzymaliśmy jej plan wraz z zadaniami do wykonania. Był też czas spacer po okolicy. Następnie wróciliśmy do Buxtehude, a stamtąd wszyscy rozeszli się do siebie. W końcu mogliśmy odpocząć po całodniowym zwiedzaniu.

Adrian Kornecki (2d), Adrian Spaczyński (2a)

IMG_9950 IMG_9798 IMG_9786 IMG_9750 IMG_9726 IMG_9722 IMG_9718 IMG_9695 IMG_9678 IMG_9657 IMG_9644 IMG_9635 IMG_0778 IMG_0772 IMG_0430 IMG_0217 IMG_0212 IMG_0144 IMG_0122 IMG_0116 IMG_0093 IMG_0067 IMG_0066 IMG_0065 DSCN8509 DSCN8483 DSCN8456 DSCN8443 DSCN8353 DSCN8251

26.05.14 r. (sobota)

Sobota miała być dniem poświęconym goszczącym nas rodzinom. Rodzice Kerstena zaproponowali nam Zoo w Hamburgu, na co się z chęcią zgodziłyśmy. Zwiedziliśmy akwaria, podziemne wybiegi a także mogłyśmy zobaczyć przeróżne dzikie ptactwo. Zoo było przeogromne. Gdy powróciliśmy do Buxtehude, spotkaliśmy się z innymi uczniami z wymiany i poszliśmy do restauracji. Postanowiliśmy w międzyczasie, że w tym samym dniu dodatkowo zorganizujemy ognisko. Wszyscy wrócili wpierw do domów bo niezbędne rzeczy, takie jak: kubki, talerzyki, koce, jedzenie i napoje. Ognisko było udane i to właśnie na nim mogliśmy poczuć, że naprawdę zintegrowaliśmy się z naszymi niemieckimi koleżankami i kolegami :) Następnie wszyscy wrócili do domów.

Kinga Święciech (1c)

27.05.14 r. (niedziela)

Po pełnej wrażeń sobocie niedziela była dla nas dniem odpoczynku. Pozwoliliśmy sobie na dłuższy sen, aby zregenerować siły. W okolicach południa część z uczniów pojechała do ZOO, albo spotkała się w mniejszych grupach na terenie Buxtehude i okolicznych wiosek, ciesząc się piękną pogodą. Jednak najważniejszym punktem dnia był wieczorny spektakl. Niemalże całą grupą pojechaliśmy do Hamburga, a uczniowie z Niemiec pokazali nam swoje ulubione miejsca – w tym restaurację i kawiarenkę. Następnie udaliśmy sie do Operettenhaus, gdzie spotkaliśmy się z nauczycielami i czekaliśmy chwilę na rozpoczęcie się musicalu "Rocky". Jednak zdecydowanie było warto! Wszystkich nas zachwyciła scenografia i muzyka. Mimo że nie zawsze piosenki po niemiecku były dla nas zrozumiałe, przedstawienie wywarło niesamowite wrażenie.

Małgorzata Kaczmarek (2a)

W poniedziałek, 28 maja 2014 roku, wybraliśmy się na wycieczkę do Hamburga.

Do miasta dostaliśmy się pociągiem miejskim. Pogoda, jak prawie przez całą wycieczkę, dopisywała. Odwiedziliśmy m.in. Park Miniatur "Wunderland", gdzie mimo długiego zwiedzania, nikt nie był znudzony. Spacer po największym porcie morskim Niemiec nie byłby kompletny bez rejsu statkiem, więc również na niego się skusiliśmy. Przewodnik opowiadał o mieście, o jego mieszkańcach, oczywiście po niemiecku, co było kolejną okazją do ćwiczenia języka.
Popołudnie spędziliśmy odpoczywając nad wodą, w centrum wielkiego miasta, spokojnie obserwując wciąż goniących gdzieś ludzi i powoli przygotowując się do mającego nastąpić następnego dnia pożegnanie.

Monika Kupis (2a)

29.05.14 r. (wtorek)

Ostatni dzień wymiany rozpoczął się wizytą w szkole. O 9:45 wzięliśmy udział w lekcji religii. Następnie wszyscy zebraliśmy się w jednej klasie, gdzie każdy opisał jeden wybrany przez siebie dzień spędzony w Niemczech. Później uczniowie z Polski wraz z wybraną klasą ze szkoły w Buxtehude brali udział w debacie dotyczącej m. in. poprawy stosunków polsko-niemieckich. Około godziny 15:00 w domu jednego z uczniów odbył się pożegnalny grill. Po trzech godzinach wspólnej zabawy rozeszliśmy się do domów, aby spakować walizki i przygotować się do wyjazdu. O 19:10 wszyscy spotkaliśmy się na dworcu, skąd odjeżdżał nasz pociąg do Hamburga. Tam też pożegnaliśmy się z niemieckimi kolegami, biorącymi udział w wymianie międzyszkolnej oraz ich rodzinami. Podróż pociągiem trwała około pół godziny. Gdy dotarliśmy do Hamburga, zapakowaliśmy nasze bagaże do autokaru i ruszyliśmy w dziesięciogodzinną drogę powrotną do domu.